Contact

יש לכם רעיון למיזם? כך תוציאו אותו לפועל

יש לכם רעיון למיזם? כך תוציאו אותו לפועל

נתחיל בעובדה שלא לכולם יש רעיונות ואם עלה בראשכם רעיון שנראה לכם מוצלח ומקורי, רעיון שמספק מענה על צורך כלשהו, הרי שאתם שייכים לסוג מסוים של אנשים – במילים אחרות - התברכתם בראש יצירתי שיכול לחשוב בצורה שונה ולהביט על העולם מזווית אחרת.

לצד ההכרה ביכולת שלכם – דבר שתורם לביטחון העצמי ולתחושה הכללית, רשימת התכונות הדרושות להוצאת הרעיון לפועל אינה מסתיימת בכך משום שבמציאות צריך להשקיע הרבה עבודה כדי להוציא הברקה לפועל ועדיין לא הומצא שרביט קסמים שמבצע את העבודה לבדו (הנה רעיון ליזמות שלא ניתן להוציא לפועל). התכונות הנוספות שדרושות כדי להניע את העסק קדימה הן בין היתר: מוטיבציה, יכולת להתמיד ויכולת להשקיע אנרגיות ולהאמין בעצמכם וברעיון שלכם. במאמר זה אסביר כיצד אפשר "לארוז" את הרעיון ולצאת אל הדרך.

יוריקה! (מושג שמשמעותו "מצאתי"!)

לאחר אותו רגע קסום ומתוק שנקרא "יוריקה" שבו התחבר והתגבש לו רעיון  ולאחר שגייסתם את המוטיבציה והאמונה שלכם להתקדם עם הרעיון יהיה עליכם לעבור לשלבים הבאים שהם למעשה שלבי פיתוח הרעיון שלכם: אפיון המוצר, עיצוב תעשייתי, בניית דגם עובד ומוכיח התכנות, כתיבת תכנית עסקית, בדיקת התכנות הגנה על הקניין הרוחני (זכויות יוצרים באים יש) וגיוס הון (מימון) למיזם.

  1. אפיון המוצר – כתיבת האפיון הופכת את הרעיון למוחשי יותר, עכשיו אתם מתחילים לתת "גוף" לרעיון שיש בראש. האפיון מבהיר מהו הרעיון ומה אתם מעוניינים להשיג באמצעותו מבחינה עסקית. האפיון יסייע לכם להבין מה עומד לפניכם בשלבים הבאים של הפיתוח, וגם מסייע בכתיבת התוכנית העסקית.

כדי לכתוב את האפיון יש להעלות שאלות כמו: מהו המוצר ומהי המטרה שלו? על איזה צורך הוא עונה? מהן התכונות שלו? לאיזה קהל יעד הוא פונה? איך עתיד להראות? מכמה חלקים הוא יהיה מורכב? כמה יעלה המוצר ללקוח הקצה? כמה יעלה לייצר אותו?

ושאלות רבות נוספות.

                                  

  1. עיצוב תעשייתי ובניית דגם עובד - שלב זה חשוב מאין כמוהו משום שכאן, בחדרי העיצוב התעשייתי מתגבשת צורתו החיצונית של המוצר, תכונותיו ואופיו. שלב זה חשוב גם לצורך המחשה לצד ג' – כך יהיה ניתן להסביר מהו הרעיון בצורה מוחשית. צד ג' זה הוא בד"כ גורם מממן כלשהוא - בנק, משקיע אנג'ל, קבוצת השקעות, קרנות מדינה ואפילו דרך מימון המונים. אחד הכלים החשובים והמשמעותיים ביותר במפגש גיוס הון יהיה אותו אבטיפוס/דגם שייוצר עבור הרעיון וככל שהדגם מדויק וסופי יותר - כך יהיה קל יותר לגייס את ההון הנדרש. כמו שתמונה שווה אלף מילים - גם דגם שווה (וחוסך לפעמים) אלף מילים.

  1. כתיבת תכנית עסקית – התכנית העסקית כשמה - מתרכזת בצד העסקי של המוצר. בשלב זה נבחנת היתכנותו העסקית של המוצר, נתוני שוק, גודל ההשקעה וכו. כמוכן, התוכנית העסקית תכיל ארבע ראשי פרקים עיקריים ((S.W.O.T:
  • חזקות        המוצר/מיזם -       Strength -        מהם היתרונות היחסיים של המוצר/שרות?
  • חולשות      המוצר/מיזם  -    Weaknesses      מהם החסרונות היחסיים של המוצר/שרות?
  • הזדמנויות  עסקיות -            Opportunities  מהן ההזדמנויות העסקיות? שת"פ עם אחרים? הזדמנויות שיווקיות וכו.
  • איומים       עסקיים –           Threats               מהם האיומים העסקיים, מתחרים, שיווק עונתי וכו'.

  1. קניין רוחני – נושא רישום זכויות קניין רוחני אינו רק רחב יריעה, רישום הזכויות דורש התייחסות פרטנית לכל מוצר. לרישום המוצר כפטנט יש כוח רב משום שיש לרישום יכולת השפעה על התכנית העסקית וכן על ההיתכנות הכלכלית וכל משקיע יעדיף מוצר שנרשם. חשוב מאוד להתייעץ ולרשום את הפטנט אצל עורך דין פטנטים מנוסה ומקצועי. הפטנט יעניק לממציא בלעדיות על ההמצאה המוגנת כך שאף אחד אחר לא יוכל להשתמש ולסחור בה בלי לקבל רשות למשך 20 שנים מיום הרישום.

  1. גיוס הון – כשהתוכנית העסקית כתובה ומוכנה יש מקור שממנו ניתן להעריך את גודל ההשקעה שנדרשת למוצר. בד"כ סכום ההשקעה שיופיע בתוכנית העסקית יהיה גדול יותר מהסכום שחשבת בתחילה (בעיקר בגלל שבתוכנית העסקית נכנסים כל מני סכומי הוצאות שבכלל לא חשבת עליהם מראש). אני מבטיחה לך שהסכום שיושקע בפועל במציאות (בחישוב בדיעבד) יהיה עוד גבוה יותר מהתוכנית העסקית כך שיעלו על הפרק מספרים שיכולים בהחלט להכניס לפחד וחרדה מפני שלב הפיתוח ולשתק את כל התקדמות המיזם. איך מתמודדים עם פחד משתק? זוהי תורה שלמה, שהעיקר שלה על רגל אחת הוא לפעול למרות וללא קשר לפחד.

נושא המימון הוא חלק משמעותי ביותר בתהליך הוצאת הרעיון לפועל ולכן לא כדאי להיכנע לחששות ולהיתקע בשלב זה. ההמלצה שלי היא לפרוט את שלבי הפיתוח באופן מודולארי ולנגוס כל פעם ביס אחד. אפשר להתחיל בלהחליט על סכום חודשי קבוע שיושקע מהכיס הפרטי ורק לאחר מכן לפנות למקורות שונים כמו: בני משפחה, מכרים, חברים ובשלב מתקדם לפנות למוסדות פיננסיים, משקיעים פרטיים או קרנות ומימון המונים.

הדרך ארוכה ומפותלת - להשקיע, להזיע, לחשוב "בגדול" ולהגיע למטרה!

אם היעד הנכסף הוא להוציא את הרעיון לאוויר העולם צריך לעבור את חמשת השלבים הללו ואף יותר ולבצע כל שלב בצורה נכונה ומדויקת. לא פשוט להפוך רעיון למיזם אבל אם מאמינים ברעיון וביכולות, פועלים בשיקול דעת ונוהגים במקצועיות ניתן להגדיל את סיכויי ההצלחה ולכבוש את פסגת ההר.

צץ בראשך רעיון ואין לך מושג כיצד להתקדם איתו? אשמח לשוחח איתך ולהבין כיצד ניתן לסייע לך להתקדם עם הפיתוח שלו, כתבי בתגובה שאת מעוניינת בשיחת ייעוץ ונתאם לך.

 

בהצלחה רבה!

 

אוסי לוי
אוסי לוי קוסמטיקאית

תגובות

כתוב תגובה

הערה

לא מצאת את מה שחיפשת?

שירות הלקוחות שלנו ישמח לתת לך מענה
בעזרת טופס מכוון, במייל או בטלפון


יצירת קשר