Contact

מהו צורך שוק (למוצר או שרות) ואיך מזהים אותו?

מהו צורך שוק (למוצר או שרות) ואיך מזהים אותו?

קשה להבין איך חיינו בעבר – בלי סמארטפון, בלי  אינטרנט, בלי פייסבוק, אינסטגרם, WAZE , מכשירי לייזר להסרת שיער ובעצם בלי כל הפיתוחים והחידושים שנראים לנו היום כמובן מאליו. לכל החידושים שהפכו להיות חלק בלתי נפרד מחיינו יש מכנה משותף – כולם, בלי יוצא מן הכלל עונים על צורך וכולם "נולדו" מרעיון, מחשבה שצצה במוחו של אדם אחד או במוחם של מספר אנשים ותורגמה למוצר. למעשה, אם רק תרימי את העיניים מהמאמר כרגע, תגלי עובדה פשוטה – כל מה שקיים מסביב התחיל מרעיון שעלה במוחו של מישהו או מישהי אחרים.

רעיונות שצצים בראשם של הממציאים מגיעים מעולמם – מתחומי העיסוק שלהם, מהתחביבים שלהם ומהנושאים שמסקרנים אותם. ממציא נהיה ערני למצב – בעיה או מחסור שדורשים פתרון עבורו או עבור הסובבים, כלומר יש צורך למוצר או שרות שלא קיים עכשיו ושלא יהיה קיים אם לא ימציאו אותו. דרך נוספת להמציא היא לשפר או לשדרג מוצר שכבר קיים, מוצר שעבר זמנו וכבר לא עונה על כל הצרכים ולהפכו למוצר רלוונטי וחיוני להווה לדבר קוראים "התחדשות המצאתית".

בעד או נגד?                                                                                                                       

יש שיגידו שכל החידושים והניסיונות המוצלחים לענות על הצרכים של האוכלוסייה גורמים לאדם להיות תלוי באובייקטים – דבר שמחייב אותו לשלם עבורם. לפעמים התלות כל כך גדולה עד שמתקבלת תחושה שלא ניתן להסתדר בלי אותם מוצרים. במצב זה טוענים המתנגדים ליזמים כי האובייקטים כבר לא ממלאים את תפקידם הראשוני וכבר לא רק מנעימים את החיים והופכים אותם לקלים יותר אלא דווקא ממכרים את האדם להשתמש בהם ומקהים את חושיו והאינסטינקטים שלו, ובכך גורמים לנזק לטווח הארוך.

כפי שנראה מרבית העולם מקבל את החידושים בשמחה – יזמים שעוסקים בפיתוח אפליקציות חדשות, תוכנות חדשות שמגינות מפני וירוסים, תכשירי טיפוח יעילים, עזרים והתפתחויות בתחום הרפואה ועוד שלל המצאות אפילו קטנות (כביכול) כמו: מייבש כלים, חיתול חד פעמי וספריות ציבוריות משמחים ומשפרים את חייהם של רבים מאתנו.

להרגיש את המחסור ולהיות מונע באופן אישי

אנשים שחקרו את נושא היזמות ואת זיהוי הצורך סבורים שיזם שלא מרגיש את הצורך שיכול להיות אפילו כאב עקב המחסור במוצר יתקשה להוציא אותו לפועל ולשווק אותו. על היזם להיות מונע על ידי צורך אישי, למצוא את הפתרון ולהגיע לכדי מצב בו הוא הופך להיות אובססיבי כלפי המוצר מרוב שהוא מאמין ביכולתו לשפר את חיי האדם. ככל שהיזם יזדהה עם המוצר, ידמיין אותו, יכיר אותו, "יריח" ו"יטעם" אותו - כך הוא יוכל להסביר מהו ומדוע הוא נחוץ כל כך לאחרים.

לצד העובדה שהוגה הרעיון צריך להזדהות עם המוצר שלו הוא חייב לבחון את המצב מבחוץ – מעבר לעולמו הפרטי ולבדוק האם אותו המוצר נחוץ לאנשים אחרים כמו שהוא נחוץ לו. כדי לבדוק זאת צריך היזם לבחון שכבות אוכלוסייה שונות, כמו: אנשים חילוניים, דתיים, מבוגרים, צעירים, משפחות, רווקים, אנשים מארצות שונות וקהלים אחרים – כמובן שככל שקהל היעד של המוצר גדול יותר - כך עולים סיכויי ההצלחה.

מרגישים את הצורך מבפנים? לכו על זה!

אם אם חשה בצורך הבוער הזה ויש לך רעיון למוצר או שרות שיכול לענות על צורך כלשהוא ולסייע לאוכלוסייה תוכלי להוציא אותו לפועל אך לשם כך יהיה עליך ללמוד על שלבי התהליך ולפעול לפיהם, להיות ממוקדים ויעילים, לפנות אל האנשים הנכונים שיכולים לסייע לכם ולנהוג בסבלנות. המשיכי לעקוב אחר מאמרים נוספים שלי בבלוג בנושא המצאות ויזמות, ואשמח לענות במייל לכל שאלה שתחפצי לשאול אותי ossielevi@gmail.com ,

וכמובן - לחיי ההצלחה שלך!

תגובות

כתוב תגובה

הערה

לא מצאת את מה שחיפשת?

שירות הלקוחות שלנו ישמח לתת לך מענה
בעזרת טופס מכוון, במייל או בטלפון


יצירת קשר